Gezocht: info over herberg Leuring te Broek

• Eppo Krol (Noord-Holland)

Mijn grootvader Eppo Hendrik LEURING had van 1934 tot ongeveer 1950 een herberg in het dorp Broek. Hiernaast had hij ook nog een dorsmachine-verhuur. Wie kan mij aan meer informatie en/of foto's van hem en de herberg helpen?

• Neleke Guldemond

Beste Eppo,

Je vroeg naar info en foto's van o.a. het cafe in Broek waar vroeger Leuring heeft gewoond.

UIt het bevolkingsregister van de voormalige gemeente Eenrum weet ik, dat de familie Leuring in Broek heeft gewoond op het adres dat tegenwoordig Broeksterweg 2 is. Het cafe is omstreeks 1960 ingrijpend verbouwd tot een gewoon woonhuis.

Ook de huidige bewoners van het huis hebben ons verteld dat vroeger Leuring in hun huis woonde.

Ik heb ook een foto van het oude cafe.

Als je rechtstreeks contact met me opneemt via de email, dan stuur ik je via de mail meer gegevens over het cafe toe plus de foto .

Ik ben zelf namelijk ook geïnteresseerd in Broek, omdat de familie van mijn man, Willem Jakob van der Kamp, ook uit Broek komt. Ik doe onderzoek naar de familie van der Kamp.

De betovergrootvader van mijn man, die ook Willem Jakobs van der Kamp (1807-1875) heette, was eigenaar van de winkel annex cafe, ook van de boerderij tegenover het cafe, het schippershuis dat achter de winkel stond langs de Broekstermaar en het kleine boerderijtje Oude Dijksterweg 1, aan de andere kant van de Broekstermaar. Het kleine boerderijtje is ca. 1962 afgebroken.

Winkel/cafe waren tot ongeveer 1905 in gebruik bij de familie van mijn man.

Op de boerderij tegenover het cafe woonde tot ca. 1966 Willem en Zwaantje Sijbolts, kleinkinderen van Willem Jakobs van der Kamp en tevens neef en nicht van de opa van mijn man.

Heb jij misschien foto's van de boerderij van Willem Sijbolts, het schippershuis of het boerderijtje Oude Dijksterweg 1?

Met vriendelijke groet,

Neleke Guldemond

• Nico Leuring

Eppo,

Mijn naam is Nico Leuring. ik ben al een flink aantal jaren bezig met de genealogie van de familie(s) Leuring(h).

Dat zijn door heel Nederland een stuk of 9 familiegroepen.

Ook de familiegroep van Pieterburen en omgeving heb ik aardig in kaart weten te krijgen.

Als je wilt kun je van mij wel een overzicht krijgen van dat stuk die familiestamboom.

Helaas heb ik geen gegevens over het genoemde herberg.

Voor zover ik heb gezocht was jouw grootvader machinist.

Ik hoop dan dat ik van jouw enige aanvullende gegeven kan krijgen

Ik weet bijvoorbeeld niet zijn geboorte en overlijdensdatum. En zijn eventuele nakomelingen

Ik hoor graag van je.

Vriendelijke groeten Nico Leuring

• Eppo Krol

Hoi, Neleke en Nico!

Kunnen jullie contact met me opnemen?

e.krol5@kpnplanet.nl

Eppo

• Elly Stadt-Riem

Ik reageer helaas niet op je vraag naar informatie over de herberg (lijkt me trouwens heel leuk). Ik wilde alleen vragen of je mij misschien een uitdraai kunt sturen van de stamboom tot zover je die nu hebt uitgezocht. Ik hoop dat dit mogelijk is.

Groetjes, Elly Stadt-Riem

P.S. Mijn moeder was Maria Leuring, dv. Theodorus Leuring en Jacoba v.d. Velde