Oude bierbrouwerijen Winschoten/Veendam/UIthuizen/Warffum/Leens enz

  • pinkgron

    Ik zoek informatie over bierbrouwerijen uit de provincie Groningen

    Op mijn website over Gronings Bier veel info over de brouwerijen die na de 2e wereldoorlog nog bestonden, maar ik wil dit graag uitbreiden met de periode 1850-1950. Alle informatie is dan ook welkom.

    Van deze kleinere brouwerijen in de provincie weet ik vaak niet veel meer dan alleen de naam en het bestaan van een brouwerij. Dus ook informatie over locaties/adressen is erg welkom.

    Hieronder een overzicht, dit is natuurlijk maar een opsomming

    * Appingedam - De Zwaan - Solwerderstraat

    * Beerta - Joh.Buiskool

    * Beerta - H.Venekamp

    * Beerta - Onnes

    * Den Horn - Het Hoorn -> Moet bij Leens geweest zijn en gaat dan denk ik om Wehe den Hoorn. Advertentie juli 1923 heeft het over J Luit en Zonen

    * Eenrum - R.Bulthuis

    * Groningen - Boelman-Kranenburg

    * Groningen - De Beyersche Kuip -> rond 1850

    * Groningen - Bulthuis -> Rond 1850

    * Haren - Kurt Joch

    * Hoogkerk - Waldeck Stoombierbr. -> eerder gevestigd brouwerij Artevelde rond 1870, Waldeck iets later

    * Leens - L. van Kampen -> Brouwerijstraat?

    * Middelstum - Zijlstra/de Pauw -> Burchtstraat Middelstum

    * Nieuwolda - T.J.Geertsema

    * Uithuizen - W.F.Alma -> Brouwerijstraat ?

    * Veendam - H.Kool

    * Veendam - Het Vosje -> Langeleegte rond 1912

    * Veendam - J.Weyer

    * Warffum - J.de Cock-Rouaan -> Rond 1900

    * Winschoten - Gambrinus -> Hoek Grintweg - Bovenburen ? Rond 1929

    * Winsum - A.Keizer

    Van de onderstaande brouwerijen heb ik al een aardig archief, maar ook hier zijn alle informatie en verzamelitems welkom

    * Ezinge - Quist -> Zoek vooral informatie over de beginperiode in Bedum

    * Groningen - Noorderzon

    * Groningen - Sint Martinus

    * Groningen - Barbarossa

    * Winschoten - Olm

    Meer info over bier in de provincie Groningen vind je op mijn internetpagina’ s.

    Deze zijn te vinden op: http://www.pinkgron.nl/hpgron.htm

    Stuur me gerust een mailtje als je iets voor me weet of als je iets over Gronings bier wilt weten

  • Ferdy Bos

    Hallo Harry,

    Het adres van Bierbrouwer J.G. Eikema in Winschoten is Bovenburen 1 (adressenboek 1923).

    Hoe kom je aan die naam Gambrinus? Van die naam heb ik nog nooit gehoord.

    Mij is alleen de naam Likeurstokerij Wijnhandel 't Wapen van Winschoten Valencia bekend.

    Met vr.gr.

    Ferdy Bos

  • pinkgron

    Hoi Ferdy

    Ik heb als adres Grintweg 96, 9906 PC

    maar dat is op de hoek en gaat inderdaad hetzelfde pand.

    Er zou volgens mijn info ook nog een brouwerij gezeten op het adres “Hogeklei”

    Gambrinus komt als brouwerijnaam voor op: http://www.cambrinus.nl/brw/GAMBRIN2.HTM

    Verder ook in andere publicaties, maar wat de bron van deze info is is me niet bekend

    Wel weet ik dat de huidige eigenaar van het pand ook de geschiedenis wil uitzoeken,

    dus wie weet wat er boven water komt

    bedankt voor je reactie

    vriendelijke groet

    Harry Pinkster

    Bierverzamelaar Gronings Bier

    http://www.pinkgron.nl

  • h bindels

    hallo ik ben opzoek naar de geschiedenis van een brouwerij van w.f. alma in uithuizen , hier beland ik als ik naar de naam zoek die ik op een blauwe mineraalwater fles heb staan waar ook een wapenschild op staat ,die we gevonden hebben

    bvb dank ols u mij verder kunt helpen

  • pinkgron

    Hoi

    Ik heb niet veel meer dan het adres:

    Borgstraat 15 in Uithuizen

    Ben zelf ook nog steeds op zoek naar materiaal en info van gesloten Groningse brouwerijen.

    (zie eerdere berichten in dit draadje)

    vrgr

    Harry Pinskter

    Bierverzamelaar

    http://www.pinkgron.nl

  • Renso Smit

    In mijn voorgeslacht komt het volgende voor.

    Jan Aljes Buitendijk geb. te Uithuizermeeden en gehuwd te Berbice West Indién met

    Johann Catharina Juliana Satsinger geb. te Berbice daana wonende te Uithuizen als bierbrouwers

    groetend Renso

  • pinkgron

    Hallo Renso

    Bedankt voor je reactie.

    Kun je hier ook jaartallen bij noemen, dam kan ik het verder misschien plaatsen

    je kunt me altijd mailen via de mailoptie op mijn website

    Alvast bedankt

  • A.H. Bolt.

    L.S.

    Toevallig stuitte ik op uw site, waarin gezocht werd naar een bierbrouwerij te Uithuizen.

    Welnu, aan de Brouwerijstraat te uithuizen stond in 1832 de brouwerij van Cornelis Alles Beukema.

    Naast zijn woning en bedrijfspand was hij eigenaar van enige percelen weiland.

    De bron hiervan is het kadaster. Ze kaarten zijn voor iedereen toegankelijk ia de site His-Gis.

    Verder bijzonderheden ontbreken.

    Groet Bolt.

  • pinkgron

    Bedankt voor de tip, Site is (nog) onbekend voor mij

    groeten

    Harry Pnkster

    http://www.pinkgron.nl

  • F. Alma

    Ik zou graag eens een foto ontvangen van die blauwe fles. Wij hebben zelf ook een fles staan van mijn overgrootvader W.F. Alma. Ik ben op zoek naar meer informatie over de brouwerij en de fabriek en probeer zo veel mogelijk te archiveren.