Waarom worden wij en Hollanders en Nederlanders genoemd?

Waar komt de term Hollanders vandaan? En welke is nu correct?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
10.8K

Het beste antwoord

Holland is een (onjuiste) benaming voor Nederland en een Hollander dientengevolge een (onjuiste) benaming voor Nederlander.
Een Nederlander is iemand die uit Nederland komt. En zo worden we genoemd omdat we dat zijn.

Hollander kan verwijzen naar:
-Een inwoner van het Graafschap Holland of het latere gewest Holland.
-Een inwoner van de huidige provincies Noord-Holland en Zuid-Holland. Deze betekenis is feitelijk gezien niet helemaal correct, maar toch erg vaak gebruikt.
-Een inwoner van het Koninkrijk Holland (voorloper van het Koninkrijk der Nederlanden)
-Een (feitelijk onjuiste) benaming voor Nederlander.
-Het gehucht Hollander (Leudal) in de Limburgse gemeente Leudal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Uit de tijd dat we nog geen Nederland waren maar Holland.
Het is algemeen geaccepteerd. Maar in principe zijn we geen Holland meer maar Nederland. Dus dan ook Nederlanders. Maar in het buitenland staan we meer bekend als Holland dus als Hollanders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar de wereld ons kent als een zeevarende natie die in het verleden voornamelijk vertrok uit noord en zuid Holland, maar we zijn Nederlanders. Hollander is wel een mooie geuzenaam waar we trots op kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk zijn de Hollanders de bewoners van de provincies noord- en zuidholland. Maar omdat in de Gouden Eeuw de Nederlanders die uitzwierven over de wereld (meestal) uit deze provincies kwamen, werden wij voor buitenlanders 'Hollanders', en dat is blijven 'plakken'.
Nederlanders zijn wij allemaal, die nederlands spreken, óf én Fries en nederlands, én brabants en nederlands, en amsterdams en nederlands, enz. In het Engels (en , voor zover ze überhaupt van ons gehoord hebben ;-)) ) heten wij 'The Low Countries', als ze het over ons hebben, hoewel ik wél geloof, dat ze daar Vlaanderen voor het gemak óók maar bijrekenen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik bedoel : de Amerikanen, voor zover ze al van ons gehoord hebben - te snel getypt...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat we bekend zijn als hollanders komt uit de tijd van de VOC waarin mensen vanuit vooral noord en zuid holland zich op de zeven zeeen begaven.

De namen noord holland en zuid holland stamen nog van veel vroeger: Holland (Oftewel: Holtland) betekend: Het land van de bossen, en komt uit de tijd dat er nog grote elzebroekbossen langs de kust van nederland voorkwamen.

Tegenwoordig zijn de provincies samen gekomen tot Nederland, maar is de naam holland wereldwijd blijven hangen.