schitteringen na staaroperatie

  • Lil.

    Ik heb in augustus 2010 een staaroperatie gehad.Zeer lange tijd gedruppeld en troebel zicht, en 3 brillen verder.

    Ik was toen 50 jaar. Sinds enkele maanden forse pijn in en rondom mijn oog. Neuroloog geweest, alles prima, schildklier, oogdruk, bloeddruk, alles prima.

    Second opinion niets opgeleverd. Pijn is niet meer leuk. Heeft iemand het zelfde dan ik??? Graag reactie. B.v.d. Lil.

  • lies

    het eerste oog (rechts)nergens last van,maar bij het tweede oog alsof ik tegen een randje (linksonder)aankijk.

    Ook glijdt er vertraagd een ribbeltje (wormpje)over mijn oog als ik mijn blik verplaats.

    Dat laatste komt omdat mijn glasvochtlichaam tijdens de operatie gekrompen is.

    Volgens de oogarts is mijn pupil groter dan gemiddeld en daarom kijk ik tegen de rand aan,niets aan te doen.

    ook schittert het soms,maar alleen als ik van beneden naar boven kijk.Zal er ook wel mee te maken hebben

  • Jack

    Hallo, ik ben in december 2010 aan mijn linkeroog geopereerd en daarbij is het kapsel kapot geduwd, maar dat is mij niet direct door de chirurg verteld. Al meteen na de operatie bleek dat het niet goed zat, ik had erg veel last van schitteringen vooral als ik naar bijvoorbeeld een lamp of t.l. keek, ik had last van zwarte puntjes en mijn zicht was erg troebel. Ik ben met grote regelmaat teruggekeerd naar de chirurg om deze problemen voor te leggen, in het begin werd mij aangegeven dat de lens gezakt zou zijn, maar deze arts wist mij echter nadien voortdurend te vertellen dat het allemaal wel goed zou komen, uiteindelijk heb ik na een aantal maanden een doorverwijzing gevraagd naar het St. Radboud ziekenhuis in Nijmegen, waar de arts overigens niet erg blij mee was. In Nijmegen zou de lens verwijderd worden en een nieuwe lens achter de Iris geplaatst worden, hiervoor ben ik in oktober 2011 opnieuw geopereerd, maar de lens hebben ze weer verplaatst en laten zitten (en dus niet vervangen) omdat ze hoopten dat de lens nu wel op zijn plaats zou blijven. Hierna kreeg ik dezelfde klachten terug, echter nu kreeg ik last van netvliesloslating en pigmentloslating, ook is de oogboldruk veel te hoog en blijft mijn linkeroog pijnlijk. Ook ik heb een second opinion laten verrichten, maar ik heb sterk de indruk dat de medici elkaar niet af willen vallen. Ik moet over 5 weken weer naar de chirurg in Nijmegen, waarna ik voor de derde keer geopereerd zal worden.

    Het grootste probleem is dat je voor mijn gevoel nergens op terug kunt vallen.

  • seel

    Ik ben 8 februari 2012 aan mijn linkeroog geopereerd. Nu heb ik sinds de eerste dag last van trillingen in mijn linkerooghoek.

    Het lijkt alsof het voorwerp waar je naar kijkt links trilt (dus niet stilstaat)

    Ik ben erg benieuwd of er meerdere mensen hier last van hebben gehad na een staaroperatie en of dit nog overgaat.

    Ik ben ongerust en het houdt mij bezig.

    Groet ,

    Seel

  • tiekje

    Na mijn staaroperatie van een paar weken geleden kijk ook ik tegen een donkere rand aan. Met mijn oog is alles goed volgens de oogarts maar toen ik vroeg wat het dan wel is draaide hij er omheen en zei dat ik moet wachten tot de eindcontrole over een paar weken. Zeer onbevredigend, dus ben ik zelf gaan zoeken en vond het volgende:

    Een onbekend aantal patiënten ziet na de operatie een zwarte band of sikkel aan de rand van het gezichtsveld (negatieve dysfotopsie). Dit – ongevaarlijke – effect is helaas niet te behandelen. Meestal verdwijnt het in de loop van de tijd vanzelf, omdat de hersenen zich aan het nieuwe beeld aanpassen.

    Afwachten dus maar…

  • blanka

    Hallo, in november en december 2011 ben ik aan allebei m'n ogen geopeeerd i.v.m. staar. Ik ben 51 jaar, ik heb staar gekregen door medicijngebruik. Nu heb ik nog steeds erg veel last van schitteringen, vooral bij lezen en bij het werken aan een beeldscherm. Ook zie ik nog een zwarte rand. Volgens de oogarts is alles goed en gaat dit over. Het komt doordat de spiertjes rond het oog nog trekken, dit komt bij oudere mensen niet voor. Ik moet geduld hebben, al zegt ze niet hoe lang. Het is alleen jammer dat je werkgever geen geduld heeft. Wie heeft soortgelijke ervaringen en weet hoe lang dit gaat duren.

  • Rie

    Geachte Hr./Mevr.

    Bij deze de klachten aan u doorgegeven,

    operatie is ongeveer 2jaar geleden!

    Artsen kunnen er niets mee ,

    hebben jullie enig idee?

    Hart. Gr. Rie

  • angela

    Hoi, ik heb hier ook (nog) last van. De ene dag meer dan de andere dag. Heb begin maart staaroperatie gehad en nu last van negatieve dysfototopsie (soort sikkel/halve maan in de linkerkant van het oog. Moet allemaal herstellen (volgens arts) en de hersenen moeten er aan wennen. Ik wacht nog even af of zich dit allemaal gaat resetten maar het voelt absoluut storend.

    Hoe is het nu met jou?

    gr, angela

  • will

    Vorige week ben ik aan een oog geopereerd ;staar Ik ben 75 jaar.Vroeger had ik vaak migraine maar vanaf mijn 60ste nooit meer Nu zie ik steeds weer van die wippers voor mijn “goede”oog Ik lees bij velen:schitteringen Mijn andere oog moet nog na de vakantie.Ik denk dat ik slecht kan focussen .Lezen en tekenen gaat maar voor korte tijd goed.Het viel mij ook erg tegen dat ik zo,n beperkt gezichtsveld heb Misschien moet ik geduld hebben en trekt dat weer watbij.Mijn linkeroog is slecht dus het verschil is nu heel groot

  • André Brokken

    Beste

    Ga eens naar UZGENT, wijlen Onasis heeft zich toen als rijkste mens in de wereld daar ook laten behandelen.

    VG.

    A. Brokken